Gabinet nie tylko do pracy
Fot.http://iprojektowaniewnetrz.pl
Lokalizacja
Jeśli w gabinecie będziemy przyjmować gości: pracowników, interesantów itd. to warto zadbać o to, żeby był umiejscowiony blisko wejścia do domu, a nawet zorganizować osobne wejście do gabinetu prosto z ulicy.
Jeśli gabinet ma służyć tylko rodzinie można zaplanować go w dowolnym miejscu. Warto jednak pamiętać, że gabinet blisko salonu czy kuchni będzie zawsze narażony na większe hałasy, choć takie rozwiązanie sprawdzi się, jeśli pracując chcemy np. mieć na oku dzieci.
Jeśli jednak zależy nam na ciszy i spokoju, warto wybrać dalsze pomieszczenie, nawet poddasze lub piwnicę. Przydadzą się wówczas na pewno drzwi dobrze wytłumiające hałas z pozostałych części domu. Optymalna powierzchnia pokoju do pracy to około 10 mkw.
Kolor
To, jaki kolor mają ściany, może przekładać się na wydajność pracy. Dlatego przed pomalowaniem ścian warto się zastanowić, co najczęściej będziemy robić w gabinecie? To może być nauka, praca analityczna lub twórcza. Pokój do nauki powinien być spokojny, a jednocześnie energetyczny, co pomoże w przyswajaniu nowych informacji, dlatego najlepiej sprawdzi się biel przełamana jakimś intensywnym akcentem np. żółtym czy pomarańczowym np. w postaci gradacji odcieni.
Pokój do pracy analitycznej powinien skłaniać do skupienia. Żadne kolory nie powinny rozpraszać pracującego, dlatego najlepsze będą stonowane beże, błękity lub szarości. Pokój do pracy artystycznej może być pomalowany z nutą szaleństwa i w takim przypadku możemy kierować się indywidualnymi gustami.
Styl
Kiedy słyszymy „gabinet”, oczami wyobraźni najczęściej widzimy antyczne biurko z ciężkim, rzeźbionym fotelem, otoczone po sufit półkami z książkami. Ale taki klasyczny styl to stereotyp, często stosowany, jeśli gospodarz w gabinecie przyjmuje gości. Kiedy priorytetem jest lekkość, swoboda, ciężki styl coraz częściej jest przełamywany nowoczesnymi meblami np. w prostym szwedzkim stylu i jasnymi kolorami.
Kącik roboczy
Czasami nie można poświęcić całego pokoju na gabinet, a miejsce do pracy jest niezbędne. Co wtedy zrobić? Można zaaranżować kącik do pracy np. w salonie. Można go wydzielić za pomocą płyt gipsowo-kartonowych, albo zasłaniając go regałem z książkami. Praktycznym rozwiązaniem jest biurko w postaci sekretarzyka, które w czasie wizyt gości pozwala schować papiery z widoku.
Jakie biurko ?
Najważniejszy mebel w gabinecie. Jeśli ma się na nim znaleźć komputer, powinno być na tyle duże, aby po ustawieniu na nim monitora i klawiatury wciąż było dużo miejsca na swobodną prace.
Uwaga: monitor powinien być ustawiony tyłem lub bokiem do okna. Standardowo blat biurka powinien znajdować się na wysokości 72-75 cm. Możliwość regulacji wysokości blatu to przydatna funkcja, która pozwoli dostosować miejsce pracy do naszych gabarytów. Warto zadbać o odpowiednie oświetlenie biurka – najlepiej lampą z lewej strony lub z góry.
Jaki fotel ?
Tradycyjne krzesło może sprawdzi się w jadalni, ale nie przy biurku, gdzie często spędzamy wiele godzin. Najlepiej zainwestować w wygodny fotel obrotowy. Powinien mieć poręcze pod łokcie, dość krótkie, regulację wysokości siedzenia i kąta nachylenia podparcia dla pleców.
Uwaga: krzesło powinno być ustawione tyłem do ściany, nie do okna.
Akcesoria do gabinetu
Nie są niezbędne, ale bywają przydatne. Regały na książki, które są przeszklone, zwalniają nas z obowiązku regularnego ścierania kurzu, bo aż tak się nie brudzą. Jeśli gabinet jest też biblioteką, warto wyposażyć go w wygodny fotel z lampą obok, co stworzy idealne miejsce do wieczornego relaksu.
red.Olga Misiak